UP Board Solutions for Class 7 Sanskrit chapter 7 प्रहेलिका
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शब्दार्था :-दन्तैः हीनः = दाँतों से रहित (बिना दाँत के), शिलाभक्षी = पत्थर खाने वाला निर्जीवः = बेजान, गुणस्यूतिः = सूत (रस्सी) से सिला, समृद्धोऽपि = धनवान होने पर भी, परपादेन – दुसरे के पैर से, उपानह = जूता, शब्दार्थाः-शिखण्डेन = पंख (मयूर पिच्छ) से, विहगः = पक्षी, विहगश्चास्मि = और पक्षी हूँ, साक्षरः = अक्षर सहित, साक्षरोऽस्म्यहम् = मैं साक्षर हूँ, पदैर्विनैव = पैरों के बिना ही, प्रस्तर-तुल्यम् = पत्थर की तरह (कठोर), (UPBoardSolutions.com) रेफादौ = प्रारम्भ में रेफ (र)।
दन्तैहनः ……………………………………………………………. परपादेन गच्छति ॥1॥
हिन्दी अनुवाद – दाँत नहीं है, फिर भी पत्थर खानेवाला है; निर्जीव है; फिर भी (UPBoardSolutions.com) बहुत बोलनेवाला है; सूत से सिला है; धनवान होने पर भी दूसरों के पैरों से चलता है। (जूता)
शोभितोऽस्मिः ……………………………………………………………. मे जानाः ॥2॥
हिन्दी अनुवाद – मोर के पंखों से सुसज्जित हूँ; विशाल पंखों से अलंकृत हैं; राष्ट्रीय पक्षी हूँ; लोग मेरा नृत्य देखते हैं। (मोर)
पठितो ……………………………………………………………. मुखम् ॥3॥
हिन्दी अनुवाद – मैं जरा भी पढ़ा लिखा नहीं; फिर भी साक्षर (अक्षरवाला) हूँ; पैर नहीं हैं; फिर भी चलता हूँ, और मुँह के बिना ही बोलता हूँ। (पत्र)
क्वचित् ……………………………………………………………. जनाः ॥4॥
हिन्दी अनुवाद – कभी मैं पत्थर की तरह हूँ; कभी तरल के समान; कभी (UPBoardSolutions.com) आयु की भाँति सूक्ष्म हो जाता हूँ; परन्तु लोग मुझे सदा देखते हैं। (पानी)
रेफादौ ……………………………………………………………. जनप्रियः ॥5॥
हिन्दी अनुवाद – प्रारम्भ में रेफ है; अन्त में ‘म’ है; जिसे वाल्मीकि (UPBoardSolutions.com) ने सराहा है; सर्वश्रेष्ठ; कहो, यह लोकप्रिय कौन है? (राम)
अभ्यास
प्रश्न 1.
उच्चारणं कुरुत पुस्तिकायां च लिखत
नोट – विद्यार्थी स्वयं करें।
प्रश्न 2.
एकपदेन उत्तरत
(क) दन्तैः हीनः शिलाभक्षी कः (UPBoardSolutions.com) अस्ति?
उत्तर :
उपानहः
(ख) पादैः बिना कः गच्छति?
उत्तर :
पत्रम्
(ग) राष्ट्रियः विहगः कः अस्ति?
उत्तर :
मयूरः
(घ) कस्य राज्यं सर्वश्रेष्ठम्?
उत्तर :
रामः
(ङ) पाठे जलस्य कति (UPBoardSolutions.com) रूपाणि वर्णितानि?
उत्तर :
त्रीणि
प्रश्न 3.
मजूषातः पदानि चित्वा वाक्यानि पूरयत (पूरे करके)यथा-छात्राः सदा शिक्षकं नमन्ति।
(क) असत्यवचनं न (UPBoardSolutions.com) कथनीयम्।
(ग) प्रतिदिनं दन्तधावनं स्नानं च कुर्यात्।
(घ) जलं विना जीवनं न सम्भवति।
(ङ) स्वपाठे पुनः पठ।
प्रश्न 4.
पाठे प्रयुक्तानि लट्लकारस्य क्रियापदानि लिखत (लिखकर)
यथा – गच्छति, अस्मि, पश्यन्ति, गच्छामि, कथयामि
प्रश्न 5.
सन्धि-विच्छेदं कुरुत (सन्धि-विच्छेद करके)
पदम् सन्धि-विच्छेदः
समृद्धोऽपि समृद्धः + अपि
शोभितोऽस्मि शोभितः + अस्मि
मकारोऽन्ते मकारः + अन्ते
प्रश्न 6.
उपयुक्तशब्देन वाक्यं पूरयत (पूरे करके)
(क) मयूराः नृत्यन्ति। (UPBoardSolutions.com)
(ख) जनाः जलम् पिबन्ति।
(ग) जनाः चित्राणि पश्यन्ति।
प्रश्न 7.
रेखांकितपदानि आधृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत (करके)
यथा – मयूरस्य नृत्यं (UPBoardSolutions.com) जनाः पश्यन्ति।
उत्तर :
मयूरस्य नृत्यं के पश्यन्ति।
(क) उपानत् परपादेन गच्छति।
उत्तर :
कः परपादेन गच्छति।
(ख) पत्रं पादेन विना गृच्छति।
उत्तर :
पत्रं कस्य विना गच्छति?
(ग) हिमः जलस्य एव (UPBoardSolutions.com) रूपम् अस्ति।
उत्तर :
कः जलस्य एवं रूपम् अस्ति।
प्रश्न 8.
चित्रं दृष्ट्वा मञ्जूषातः पदानि च चित्वा वाक्यानि रचयत
उत्तर :
बालकाः खेलन्ति। सूर्यः उदयति। (UPBoardSolutions.com) खगाः उड्यन्ते। जनाः सन्ति। चित्रपतङ्गाः कूजन्ति। केशवः पश्यति। देविका खगाः पश्यन्ति।
नोट – विद्यार्थी शिक्षण-संकेत स्वयं करें।
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